ActualitésCarousselJournée des sciences sociales 2017PublicationsPublications 2017Publications de la promotion 2015

Publication de H. d’Albis et E. Boubtane : « Macroeconomic evidence suggests that asylum seekers are not a “burden” for Western European countries »

Article publié sur le site Science Advances

Introduction :

This paper aims to evaluate the economic and fiscal effects of inflows of asylum seekers into Western Europe from 1985 to 2015. It relies on an empirical methodology that is widely used to estimate the macroeconomic effects of structural shocks and policies. It shows that inflows of asylum seekers do not deteriorate host countries’ economic performance or fiscal balance because the increase in public spending induced by asylum seekers is more than compensated for by an increase in tax revenues net of transfers. As asylum seekers become permanent residents, their macroeconomic impacts become positive.

Auteurs :

• Hippolyte d’Albis, lauréat de la Fondation des Sciences Sociales édition 2015 et membre du comité scientifique, chercheur CNRS au laboratoire Paris Jourdan Sciences Economiques (CNRS/EHESS/ENS Paris/École des Ponts ParisTech/Inra/Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) et professeur associé à PSE
  • Ekrame Boubtane, lauréat de la Fondation des Sciences Sociales édition 2017, enseignant-chercheur de l’Université Clermont-Auvergne au Centre d’études et de recherches sur le développement international (CNRS/Université Clermont-Auvergne)
  • Dramane Coulibaly, enseignant-chercheur de l’Université Paris-Nanterre au laboratoire EconomiX (CNRS/Université Paris-Nanterre).

Lire l’intégralité de l’article

Voir le communiqué de presse de l’American Association for the Advancement of Science (AAAS) « In Western Europe, Asylum Seekers Benefit Host Countries’ Economies » : cliquez ici
Voir  le communiqué de presse du CNRS « Les demandeurs d’asile ne sont pas un « fardeau » pour les économies européennes » : cliquez ici